Bela Čikoš
Mišljenje (za galeriju Mona Lisa)
Autor: Bela Čikoš Sesija (Osijek, 27. I. 1864. – Zagreb, 11. II. 1931.)
Naziv djela: Pogled u dvorište, 1890.
Tehnika: ulje na kartonu
Dimenzije – visina i širina: 32,2 x 24,5 cm
Signatura: u donjem lijevom kutu: Csikos – 1890. XII
Nereprezentativan motiv otkriva u slikarskom smislu ponajbolje od Bele Čikoša Sesije. Oslobođen potrebe za scenskom dekorativnošću i naglašavanjem simboličkoga sadržaja – karakteristikama koje nalazimo na najpoznatijim slikarevim djelima – Čikoš se na ovoj kompoziciji maloga formata prepušta pažljivoj opservaciji pa je i rezultat uvjerljivo realističko ostvarenje. Potvrdu njegova autorstva možemo naći u nemalom broju drugih radova; važno je samo obratiti pozornost na specifične pojedinosti.
Uzimajući u obzir cjelinu, riječ je o gradnji prostora kao scene na kojoj se inače (dakle, na drugim djelima) nešto odigrava. Ona je ovdje pusta, bez figura, ali dubina prostora je istovjetno ograničena, nekoliko je bliskih planova sukcesivno postavljeno i pomoću njih je definiran prikazani prostor. Izdvojimo li elemente kojima se Čikoševi prostori grade, vidjet ćemo da su to često parapeti iznad kojih se pruža pogled dalje u privid dubinu.
Tolika prisutnost zida – u pravilu istrošenog, po kojemu se šire mrlje propadanja i igra sjene – kojim markira predočavani prostor, postaju svojevrsni likovni znak, gotovo „potpis“ autora. Zaključimo: Pogled u dvorište nepretenciozna je, ali iznimno uspjela slika Bela Čikoša Sesije, vrsno ostvarenje unutar njegova opusa.
Detalji za usporedbu preuzeti su sa sljedećih djela:
Usporedba potpisa s predmetne slike i Napuštene
Nikola Albaneže, povjesničar umjetnosti